محمدمحمد، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 12 روز سن داره

محمد گیان

مراقبت از پوست كودك

1389/10/29 16:12
نویسنده : مامان
2,710 بازدید
اشتراک گذاری


پوست نوزاد نسبت به پوست بزرگسالان تفاوت هايي دارد.

1. در پوست نوزاد غده های چربی به طور کامل تشکيل نشده است و بنابراين پوست كودك
چربي كمتري دارد.
2. پوست نوزاد ملانين كمتري مي سازد، كه معني آن حفاظت كمتر در برابر تابش نور خورشيد است.
3. پوست نوزاد نسبت به پوست بزرگسال نازكتر و ظريف تر مي باشد، بنابراين مقاومت كمتري در برابر باكتري ها و مواد حساسيت زا نشان مي دهد.
4.پوست نه تنها محافظي در برابر عوامل بيروني است، بلكه نقش به سزايي در تنظيم دماي داخلي بدن ايفا ميكند. دربدن كودكان به علت آنكه غده های عرق به طور کامل تشکيل نشده اند، كاهش دما مشكل تر صورت مي گيرد .

بعد از تولدنوزاد، بعضي از هورمونهاي مادر در بدن بچه باقي مي ماند، كه ممكن است باعث بروز چندين عارضه پوستي درنوزادان گردد.
1. پوسته پوسته شدن پوست سر: غدد عرق موجود در پوست سر نوزاد  فوق العاده فعال بوده و مي تواند باعث پولك پولك شدن  و پوسته دادن سر بچه گردد.
2. اگزما: جوشهاي قرمزي كه همراه سوزش و خارش بوده و در 15% بچه ها ديده مي شود.
3. جوشهاي گرمي : جوشهاي صورتي كوچكي هستند كه در اثر گرماي زياد و رطوبت و ترشح عرق در سرتاسر بدن نوزاد به وجود مي آيند. 
4. ميليا: جوشهاي سفيد كوچكي كه در ماه هاي اول بعد از تولد رفع مي شوند.

با توجه به تفاوت هاي پوست كودك با بزرگسالان و موارد ذكر شده، جهت رفع نيازهاي پوست كودك، مراقبتهاي ويژه اي به شرح ذيل لازم و ضروري مي باشد :

1.    از تماس پوست كودك با صابون و شامپوهاي ناملايم پرهيز و از محصولات بهداشتي خاص كودكان استفاده گردد. پس از استحمام كودك استفاده از روغن بچه مي تواند جايگزين مناسبي براي چربي هاي طبيعي از دست رفته پوست شود و اثرات شستشو با آب و صابون و شامپو را جبران کند.
2.    از تماس پوست كودك با مواد حساسيت زا محيطي مثل منسوجات با الياف مصنوعي،وسايل خواب يا بازي حاوي پشم شيشه،‌گرد و خاك و... جلوگيري بعمل آيد.
 روغن بچه به صورت يك لايه روي پوست قرار گرفته و  از پوست كودك محافظت مي كند.
3. رطوبت پوست به ظرفيت طبقه سطحي پوست در جذب و نگهداري آب بستگي دارد.  روغن بچه به صورت يك لايه روي پوست قرار گرفته و رطوبت بدن را حفظ مي نمايد.
4. در اثر اصطكاك و تماس پاهاي كودك با پوشك  ممكن است سائيدگي ايجاد گردد. استفاده از روغن بچه بهترين روش براي جلوگيري از سايش و تميز كردن قسمتهايي از پوست كودك است كه با پوشك تماس دارد.چون باعث كاهش سايش و اصطكاك پوست كودك با پوشك مي شود.
5. PH طبيعي پوست كودك كمي اسيدي است و بنابراين حتي شستشوي مكرر با آب مي تواند باعث تحريك پوستي گردد.  استفاده از روغن بچه مي تواند از تماس مكرر پوست كودك با آب جلوگيري نمايد.
6. از قرار گرفتن كودك به مدت طولاني در معرض نور خورشيد خودداري شود استفاده از روغن بچه زمانيكه كودك درمعرض اشعه خورشيد قرار مي گيرد، موجب حفظ رطوبت پوست مي شود.
همچنين افراد بزرگسال مي توانند از روغن بچه در زمان برنزه كردن پوست  در تابستان استفاده نمايند. استفاده از اين روغن پس از استحمام و شنا ، در زمانی که پوست هنوز مرطوب است به بزرگسالان نيز توصيه مي گردد. روغن بدن با ايجاد يك لاية محافظ بر روي پوست و با داشتن خاصيت مرطوب كنندگي، ازخشكي پوست جلوگيري نموده و به آن نرمي ، لطافت و درخشندگي مي بخشد . 


واحد تحقيق و توسعه گروه بهداشتي فيروز

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به محمد گیان می باشد