محمدمحمد، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه سن داره

محمد گیان

کتابخوان کردن کودکان با 5 حرکت

1389/11/9 16:48
نویسنده : مامان
1,106 بازدید
اشتراک گذاری

 

http://taleb.persiangig.com/%C2%A0%20%2822%29.JPG/thumb

ما در عصري زندگي مي‌کنيم که وجود تلويزيون، رايانه و بازي‌هاي کامپيوتري علاقه کودکان به خواندن کتاب‌ها را کاهش داده است...
کارشناسان مسايل کودک 5 راه توصيه مي‌کنند که با کمک و به کارگيري آنها مي‌توانيد کتاب‌ خواندن را به يک لذت براي فرزندتان تبديل کنيد:

1 - به شخصيت‌هاي داستاني جان بدهيد

کتاب‌ خواندن به اندازه کافي خسته‌کننده است و اگر مطلب کمي پيچيده باشد به سرعت فرد را زده مي‌کند. اگر فرزند شما نيز از خواندن زود خسته مي‌شود، همراه با او بنشينيد. کتاب را با صداي بلند بخوانيد و به شخصيت‌ها جان بدهيد. براي يک فرد خشن صدايتان را کلفت و براي يک مظلوم صدايتان را نازک کنيد... و پس از مدتي از فرزندتان بخواهيد که همين کار را انجام دهد و شما به کتاب خواندن او گوش دهيد. شايد اين کار کمي از وقت شما را بگيرد اما براي آن ارزش قايل شويد تا لذت کتاب خواندن فرزندتان تبديل به عادت شود.

2 - او را به کتابخانه ببريد

کتابخانه تنها مکاني است که انسان را براي مطالعه سر شوق مي‌آورد. به يکي از کتابخانه‌هاي بزرگ شهرتان مراجعه کنيد و برحسب سن فرزندتان او را به قفسه مربوط به کتاب‌هاي رده سني‌اش راهنمايي کنيد. به اين ترتيب او احترام گذاشتن و ارزش‌مندي کتاب‌ها را مي‌آموزد. در همين حين تمامي قوانين مربوط به کتابخانه از جمله سکوت، تعداد کتبي که مي‌تواند به امانت بگيرد و زمان بازگرداندن کتب را به او يادآوري کنيد. در کتابخانه اجازه بدهيد خود او در قفسه‌ها به دنبال کتاب مورد علاقه‌اش بگردد و پس از مدتي نيز در اتاق خود او کتابخانه‌اي کوچک بسازيد.

3 - او را عضو گروه کنيد

فرهنگسراهاي محلي معمولا مکان‌هايي براي مطالعه، نوشتن يا ديگر فعاليت‌هاي گروهي دارند. گروه مي‌تواند کودکان را سر ذوق بياورد. وقتي يکي از آنان کتابي زيبا مي‌‌خواند، در مورد آن با ديگران سخن مي‌گويد و همين امر باعث غرق شدن کودکان در دنياي فانتزي کتاب‌ها مي‌شود.

 

4 - برايش مجله بخريد

فقط به دنبال خريد کتب درسي، کمک‌درسي يا کتاب‌هاي رمان نباشيد. مجلات يا حتي کتاب‌هاي مصور براي کودکان بسيار جذاب‌اند. همراه با او براي خريد مجلات برويد و اجازه بدهيد از ميان مجلات انتخاب شده براي رده سني او، خود کودکتان مجله‌اي را انتخاب کند. شايد او از خواندن کتاب هري‌پاتر لذت نبرد و ترجيح بدهد فيلم آن را تماشا کند. پس به او اجبار نکنيد و اجازه بدهيد خود او انتخاب‌گر باشد

5 - داستان‌هاي ترانه‌دار انتخاب کنيد.

اگر فرزند شما کم‌سن است و مي‌‌خواهيد لذت مطالعه را در او بيدار کنيد، کتاب‌هايي را تهيه کنيد که همراه‌ آنها ديسک يا کاست ترانه به فروش مي‌رسد. مي‌توانيد شب هنگام موقع خواب کتاب را به دست فرزندتان بدهيد و نوار را روشن کنيد تا او همراه با شنيدن نوار آهنگ‌دار کتاب مربوطه را هم ورق بزند و تصاويرش را نگاه کند. پس از مدتي نيز مي‌توانيد به همراه او آوازها را حفظ کنيد و بخوانيد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به محمد گیان می باشد