محمدمحمد، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 4 روز سن داره

محمد گیان

عید نوروز با شکوه ترین شب کردها

1389/12/19 12:39
نویسنده : مامان
4,654 بازدید
اشتراک گذاری

                   

     

نوروزتان پیروز

 بر ما سالی گذشت، بر زمین گردشی، بر روزگار حکایتی. امید آن کهنه رفته باشد و این نو همی آید به شادی. سال 1390 خورشیدی، 2570 شاهنشاهی، 3750 زرتشتی، 2711 کردی، 7033 میترایی آریایی بر شما اسطوره های نسل آریا پیشاپیش مبارک باد

 سلام محمد گیان

محمد گیان امروز میخوام در مورد عید نوروز و همچنین چگونگی برگزاری این عید باستانی در کردستان عزیز برات بگم و از همین جا فرصت را غنیمت میشمارم  وپیشاپیش رسیدن عید نوروز را تمام نی نی وبلاگیهای عزیز و اون عزیزانی که از وبت بازدید میکنند سال نو را بهشان تبریک میگم و از خداوند متعال آرزوی سالی پر از خیر و برکت و سلامتی را براشون خواستارم.

نوروز به عنوان یک روز پیرروز و مبارک نقشی اساسی در مناسبات و فرهنگ کردها ریشه هزاران ساله در تاریخ ما کردها دارد. این عید باستانی اهمیت بسیار زیادی در فرهنگ ما کردها دارد :چرا که آن را منشا تقویم چند هزار ساله خود می دانیم .

آرای زیادی در مورد نوروز در اذاهان ما کردها وجود دارد . از جمله این که نوروز را روز پیروزی کاوه آهنگر بر پادشاه ظالم وقت . روز آغاز حیات سبز و روز تقسیم روزی و برکت و حتی نقل شده که تا چند سده پیش در ایام نوروز همانند ماه حرام اسلامی در مناطق کرد نشین جنگ و دعوایی رخ نمی داده است.

ادبیات .تاریخ . موسیقی و آداب و رسوم ما کردها مملو از شعر داستان و آواز در باره این ایام است که در میان شعر نوروز استاد (پیرمرد نه مر)و آواز استاد حسن زیرک بیش از همه شهرت دارد مراسم ما کردها در نوروز به 5 مقطع زمانی تقسیم میشود نیمه دوم اسفند ماه خانوادهها برای خانه تکانی. خرید لباس . زیور آلات مواد غذایی و تهیه سبزه آماده می شوند و این امر سبب رونق گرفتن بازار میشود.

چهار شنبه سوری یا (کوله چوار شه مه) که آخرین چهار شنبه سال است و ما کردها در این روز از شروع تا انتهای شب مراسم بزرگی چون روشن کردن آتش .آتش زدن لباسهای کهنه. رقص و پایکوبی و آواز خانی بر گزار میکنیم .لباس کهنه و جارو دستی گیاهی نماد کثیف و نا مبارکی است و آتش زدن آنها برای دور کردن آلودگی و نکبت از زندگی است .

شب نورز با شکوه ترین شب سال نزد ما کردها ست.در این هنگام مردم بعد از نماز عصر برای زیارت قبور مردگان و گرامیداشت یاد مردگان به قبرستان رفته و بر مزار مردگان جوان پارجه قرمز پهن کرده و روی آن سبزه میگذارند با نزدیک شدن تاریکی :آتش بازی. اجرای مو سیقی . آواز خانی و رقص و پایکوبی (هه لپه رکی) تمام کوچه ها و خیابانهای شهر و رو ستاها را فرا میگیرد که این مراسم در مناطق خودمان قبلا در کوه ها و نقاط مرتفع بر گزار میشد اما آلان به دلایلی بیشتر در داخال شهرها و روستاها برگزار میشود.

  

در روستاها در شب نوروز مراسم شال اندازی اجرا میشود به این ترتیب که جوانان با پایین انداختن شال کمر خود به داخل منازل از انها طلب عیدی میکنند و هر خانواده نیز در شال هدیه ای انداخته و آن را بال می فرستد ..

در روز نوروز کردها به رسم قدیم سعی میکنند غذای عید را که بیشتر قورمه سبزی میباشد اول صبح بخورند و پس از آن به دیدار بزرگان . اقوام و عیادت بیماران رفته و به کودکان و نوجوانان عیدی می دهند . در بسیاری از روستاها عیدی منازل که شمال نقل. تخم مرغ رنگی . گردو . بادام. جوراب دستمال . و پول نقد است آن را توسط کودکان به در خانه می فرستن و سر انجام روز سیزده به در که میشود مردم شهرهاو رو ستاها غذا و وسایل مورد نیازشان را جمع کرده و به مناظق بیرون شهر و روستا رفته و قبل از برگشتن نیز سبزه ها را در دشت رها کرده و برای رفع بد یمنی و بدی ها هر نفر 13 سنگ را به اطراف پرت مکنیم .

 

 

 

محمد جان ازت میخوام که همیشه پابند به فرهنگ خودت باشی و هیچ وقت فرهنگ خود را فراموش نکنی به هر جای که رسیدی گذشته ات را فراموش نکن فراموش نکن که چه کسی بودی از کجا اومدی و چی شدی تا میتونی به بزرگتر از خودت احترام بگذار سعی کن آدم مفیدی برای خودت و جامعه ات باشی دوست و دشمن خودت را خوب بشناس کسیکه نصیحتت میکنه به دقت گوش کن .تنها دلسوزت خودتی دلسوزی ما برای تو هیچ فایده ای نداره .دلسوز کارت باش دلسوز پولی که با زحمت و بدونه منت به دست میاری باش .پولیکه با زحمت به دست میار ی مفت و الکی خرج نکن خرج کردن هنر نیست چگونه خرج کردن هنر است .همیشه با احترام و با شخصیت با دیگران رفتار کن . مغرور نباش . هیچ وقت فخر مال و شغل و کارت را به دیگران مفروش چونکه دنیا فانیه .

خوب کاک محمد پیشا پیش عید را بهت تبریک میگم از طرف بابات

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (13)

مامان حسین
19 اسفند 89 11:29
محمد جان من و حسین هم پیشاپیش عید را به تو تبریک می گیم.


سلام ما هم عید را به شما تبریک میگویم
مامان ماهان
19 اسفند 89 16:28
سلام من و ماهان هم عید را به شما تبریک میگوییم.


سلام ممنون
سارا
19 اسفند 89 16:34
وای چه متنهای قشنگی بود دستتون درد نکنه امیدوارم شما هم سال بسیار بسیار خوبی داشته باشید[hr

سلام و همچنین
حیدر
20 اسفند 89 0:04
سلام عمو مثل همیشه بازم مطلب زیبایی گذاشتی خیلی مفید بود؛ پیشاپیش سال نو رو به خودت و خونواده محترم علی الخصوص محمد گیان تبریک می گم
امشالله سال نو برات پر از خیر و برکت باشه


سلام عمو حیدر رسیدن بخیر
مامان فرشته
21 اسفند 89 10:41
سلاممممممممممممم عزیز خاله قربونت برم خوبی ؟............ مامان مهربون خوش به حالتون چه مراسم های قشنگی دارید منم دلم از این مراسم ها می خواد گریههههههههههههههههههههه


سلام خاله خوبی
محمدرضا
21 اسفند 89 20:57
سلام رفیق
خوش به حالتون ، چه قدر جالبه ، امیدوارم حسابی بهت خوش بگذره.


سلام رفیق در خدمتیم
مامان روژین
22 اسفند 89 0:28
سلام محمد جون . امیدوارم که دماغت چاق باشه . از مامان مهربونت ممنونم که این همه به ما لطف داره . لینک شدی گل خاله .


سلام ممنون
بهار
22 اسفند 89 9:08
ان شا الله سال خوبی در کنار خانواده و پدر و مادر و عزیزانت داشته باشی
و سال پر برکتی برای همه باشه ان شا الله

پسر گلت رو هم ببوس


سلام ممنون و همچنین برای شما
مامان مريم
22 اسفند 89 11:37
سلام عزيزم خوبي.خوشحال شدم از اشنايي با شما.به وب پسراي منم سر بزن.قربونت بشه خاله از امير مهدي جون چند ماه کوچکتري.راستي وب اشپزي و وب تربيتي اموزشي هم دارم و تو پيوند هاي وبلاگ لينک کردم خوشحال ميشم بياي.
مامان فرشته
22 اسفند 89 16:39
سلام محمد جونم خوبی خاله ؟ مواظب خودت باش بوسسسسس


سلام خاله ممنون خوبی
مامان شیما وحدیث
24 اسفند 89 14:58
خیلی مراسم زیبایی دارن .من ودخملام این عید باستانی را به شما وخانواده ی محترمتان تبریک عرض میکنم .
به ماهم سربزن خوشحال میشم .


سلام ممنون که سر زدید عید هم بر شما مبارک
مرادی
29 اسفند 89 17:51
من هم به عنوان یک همزبان و همشهری به محمد عزیز و پدر استاد و فهمیده و مادرش تبریک می گویم
مينا
27 اسفند 90 18:12
سلام مثل اينكه اينجا همه مامان هستن من از طرف خودم سال نو رو به همه شما تبريك ميگم واميدوارم سال خوبي داشته باشيد به من سر بزنيد
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به محمد گیان می باشد